Leírás
Az igazi vezető ritka, mint a fehér holló – állapítja meg Robert M. Gates, és hajlamosak vagyunk hinni neki, mert ötven, közszolgálatban töltött év után teszi ezt a kijelentést. Védelmi miniszterként, CIA-igazgatóként, egy texasi egyetem rektoraként, valamint több nagyvállalat igazgatótanácsi tagjaként maga is alakítója volt az állami (kormányzati) és a magánszektor intézményrendszereinek.
Jelen könyvében a vezetői szerepről osztja meg tapasztalatait, reménye szerint elsősorban a közszolgálat iránt érdeklődő fiatalokkal, akik polgártársaik életének javítását tűzik ki célul.
Gates nem menedzser-tanácsadó kézikönyvet írt, és nem is az amerikai kormányzat titkait fecsegi ki – inkább egy intézmény sikeres működéséhez ad kulcsot: a vezető személyes adottságain túl milyen feltételei vannak annak, hogy egy bürokratikus szervezetet a belső és külső igények és kényszerek hatására folyamatosan megújítsunk; milyen víziók, taktikák és stratégiák szükségesek a szolgáltatás minőségének javítása érdekében. Legyen az „ügyfelünk” akár az amerikai elnök, egy egyetemi hallgató vagy az egészségbiztosítási kártyájáért sorban álló nyugdíjas.
Gates közérthetően és kertelés nélkül járja körül a témát – olyan stílust és értékeket mutat meg, amelyek nemcsak a vezetői posztra pályázóknak lehetnek hasznosak, de bárkinek, aki a társadalom és a társadalomszerveződési kérdések iránt érdeklődik.